Auton optimointi
Enemmän tehoa, paremmat ajosuoritukset ja matalampi polttoainekulutus
Miksi autoa pitäisi optimoida?
Miksi pitäisi saada nopeampi auto maassa missä joka mutkan takana voi olla peltinen poliisi ikuistumassa ilon hetkiä? Siksi että kyse ei ole pelkästään maksimisuorituksesta, vaan miten maksimisuoritukseen päästään. Väännön lisäys tekee ohituksesta nopeamman eli myös turvallisemman. Myös aina lisääntyvien polttoainehintojen kannalta on merkittävää, että ohjelmoinnin jälkeen, etenkin eko-ohjelmoinnissa, kulutus laskee.
Meillä on erittäin tarkka tehopenkki millä voidaan varmistaa vakio- ja uudelleenohjelmoitujen autojen tehoja, joten voimme varmistaa, että lupaukset ovat toteutettu.
Miten auton optimointi tehdään?
Miten lastutus saadaan aikaiseksi? Yleensä lukeminen ja tallentaminen onnistuvat OBD, eli huoltopistokkeen kautta. Jos tämä ei ole mahdollista, irrotetaan ja avataan moottorinohjainyksikkö. Lopputulos on sama, mutta moottorinohjainyksikön irrottaminen ja avaaminen vie tietysti enemmän aikaa ja lisää sen vuoksi kustannuksia.
Ohjelmamme muokataan asiakkaan toiveiden mukaan, tietyt rajat huomioiden. Olemme ylpeitä siitä, että yli kymmenen vuoden kokemuksella meillä ei ole ollut yhtään moottoriongelmia. Näin toimimme myös jatkossa.
Tehdään myös muitakin ohjelmointi sekä huoltotyöt hiukkasuodattimen eli DPF, pakokaasun kierätysventilien eli EGR, katalysaattorit, imusarjanläppien ja vikakoodien poistoja. Kysykää.
Miksi tehojen mittaus ennen ja jälkeen optimoinnin on tärkeää?
Joka auto reagoi hieman eri tavalla uudelleenohjelmoinnin kanssa. Auton hyvä mekaaninen kunto on ratkaiseva tekijä, jotta saadaan toivottuja tuloksia. Siksi on tärkeää pystyä mittaamaan auton tehot ennen ja jälkeen optimoinnin. Tehonkäyrät kertovat, ei vain maksimihevosvoimat ja väännöt, mutta myös miten ne ovat saatavilla koko kierrosalueen aikana. Pyrkimys on aina saada tasainen ja mahdollisimman laaja tehoalue, aina maksimiteho ei ole paras. Ajo-ominaisuudet kärsivät ratkaisevasti jos esim. ahdin ei pysty tuottamaan kuin vain kapean tehokäyrän.
PARAS SUORITUSKYKY
Tehojen maksimaalinen optimointi. Priorisoidaan tehojen nostoa maksimiin, pysyen kuitenkin turvarajojen sisällä. Emme siis poista tehtaan ohjelmoimia omia rajoja, mutta voimme nostaa ne tiettyyn vielä turvalliseen tasoon.
Ahdettuihin eli turbolla varustettuihin koneisiiin voimme nostaa tyypillisesti tehoja 20-30%. Normaalisti vapaasti hengittävissä moottoreissa päästään noin puoleen siitä.
EKO-OHJELMOINTI
Jatkuvasti nousevien polttoainekustannuksien vuoksi ns. eko-tuningohjelmat priorisoivat polttoainekulutusta. Siltikin maltillinen tehojen nosto on mahdollista.
Polttoainesäästöt ovat tyypillisesti mittavampia mitä vanhempi auto on. Uusimissa autoissa kulutus on jo vedetty aika tiukaksi.
TEHO JA EKOLOGISUUS YHDESSÄ
Ohjelmiamme voidaan vapaasti muokata, joten tarjoamme myös ohjelmia, joissa on yhdistetty tehokkuus ja taloudellisuus.